Sunday 2 October 2011

Orang suka marah = lemah akal.

Assalamualaikum W.B.T.

Lamanya ana menyepi. :)

Ana sangat kagum dengan mereka yang mampu menahan marah. Kalau ana ada tersilap dan menikus memohon maaf, dan orang tersebut hanya tersenyum. Relax sudah. Subhanallah. Dia mampu tahan marah. Dia orang yang kuat! Macam Fatimah. Hihi.

Banyak ganjaran untuk orang yang mampu tahan marah kan. Rasulullah S.A.W. pun ada menyebut tentang tahan marah. Ana ada baca statement, orang yang sedang marah-marah ialah orang yang sedang menunjukkan kebodohannya. Siapa suka dilabel bodoh kan?

Kalau seseorang marah, syaitan wins over him! Tengok, lemah kan manusia? Then, cuba kita try cakap dekat dia,"akal anda lemah, tidak mampu mengawal marah". (Haha. Cari masalah) Orang yang bijak mungkin akan tersedar dan malu sendiri. Siapa suka dilabel lemah?

Marah dan tegas ialah perkara yang berlainan. Jangan disamakan. Marah, seperti menghamburkan segala kata-kata menunjukkan rasa tidak puas hati yang tidak terkira, penuh emosi. Orang yang tegas, rasanya dia tidak bermaksud untuk marah. Tetapi dia kena bertegas untuk melatih seseorang berdisiplin. Untuk membentuk masa depan.

Ramai orang suka tengok perkara yang baik. Orang yang jahat, hatinya tak tenang. Walaupun jahat, dia masih sukakan perkara yang baik. Walaupun sedikit. InsyaALLAH. Mari doakan semua agar mampu menahan marah ^^

Hari ini, suami saya bakal bertempur lagi. Kawan-kawan, mari doakan kejayaannya dan semua umat Islam. Terima kasih diucapkan!

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment