Thursday 13 October 2011

Tudung bersaiz mini.

Assalamualaikum W.B.T.

Ana kagum dengan usaha para bloggers or para pengedit gambar, untuk mengambil gambar-gambar perempuan yang berjubah tapi seksi, bertudung entah gaya apa-apa lah. Mengarut. Lantas memperbetulkan beberapa kesalahan.

Tudung sekarang pun bermacam-macam gaya, kalau masih tutup aurat, Alhamdulillah. Itu kita punya main tujuan. Sekarang pun banyak gaya tudung besar, and ana rasa cantik tudung macam tu.

Tudung besar style biasa (jahit tengah), tudung Indonesia yang besar (yang tak melekat), tudung bersama poncho (tau kan poncho tu apa), tudung bidang 60, tudung Heliza Helmi Hijab, tudung Mesir selit dekat pipi, dll. Itu satu usaha untuk memartabatkan. Banyak je cara. Kalau kita berusaha, banyak lagi cara-cara lain yang akan dijumpai, InsyaALLAH. Jangan malas berfikir.

Sekarang ni, ramai pakai saiz mini jek. Ingatkan pakai anak tudung. Hik3. Tudung pakai nak tutup rambut semata-mata, lehernya nampak. Paling hudus, tudung shawl kecik yang belit belit belit sekali dia "tappp". Macam tutup kepala semata dan sebahagian kecil daripada leher. Daripada belakang nampak macam tutup kepala sahajalah. Gaya bungkus.

Dalam usaha untuk menegur tindakan ini, ana paling suka gaya editan gambar :) Dekat facebook banyak.

Kalau kita nampak dalam satu family, samada isteri or anak perempuan or adik beradik tidak bertudung dengan cukup syarat, jangan kita terus membuat andaian. Cepat benar bersangka-sangka menyalahkan ayahnya or suaminya or abangnya. Mana tahu sudah ditegur tetapi sang perempuan masih tidak terdetik di hati lagi. Ataupun sudah terdetik, dan masih dalam proses berusaha.


"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain..." (Al Hujuraat: 12)

Isu ini sudah banyak diperkatakan. Hanya orang yang nak ambil pengajaran je lah, yang pandang penting. Alasan memalukan sungguh untuk orang yang kata masih muda untuk bertaubat, tak sampai seru, kami seksi tapi kami baik. Cuba berfikir sebelum memberi alasan. Berfikir sebelum berkata-kata. Jangan pendek akal sangat. Malu kalau kita nampak pendek akal ^^

Masih perlu banyak belajar dan hadirkan diri dalam kelas agama. Kenapa bila kita dah tahu dosa, tapi masih buat?

Wallahu A'lam.

2 comments:

  1. sebenarnya benda ni depends pada niat individu masing2. Mungkin ALLAH belum buka hati mereka. ALLAH takkan beri hidayah pada mereka yg tak mengharapkan hidayah ALLAH. ^_^ fesyen tudung pun makin menarik,makin singkat, boleh dikatakan up-to-date, thats why org skrg makin suka. Mereka pun suka mencuba sesuatu yg baharu. Kalau tak ikut trend dikatakan ketinggalan zaman. Astaghfirullah, mereka lebih takut dikatakan ketinggalan zaman dari mengikut suruhan ALLAH. ):

    ReplyDelete
  2. Najwa; Penerangan yang mantap! Syukran ^^

    ReplyDelete