Wednesday, 19 October 2011

Melawan kantuk pada malam hari.

Assalamualaikum W.B.T.

Malam sudah lama melabuhkan tirai. Pekat. Bagi mereka yang tidak bersyukur, waktu inilah, sangat sesuai untuk melakukan aktiviti kejahatan. Walhal ALLAH sudah menyatakan, waktu malam adalah untuk berehat dan beribadah setelah kepenatan bekerja pada siang hari.

"Dan DIA (ALLAH) yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirehat, dan DIA (ALLAH) menjadikan siang untuk bangkit (berusaha)" (Al Furqan:47)

Dan kejahatan, pada waktu malam ataupun siang, sama sekali tidak akan diredhai. (ikut ejaan Bahasa Melayu Tinggi, diredai)

Jam baru sahaja menunjukkan pukul 2000, namun di sana, ada sepasang mata, berjuang, berusaha, berkeras melawan rasa kantuk. Astaghfirullah, masih awal untuk berehat. Buku pelajaran masih belum banyak yang ditelaah.

Kawan-kawan yang baik hatinya lagi bijaksana, apakah cara terbaik untuk menghilangkan rasa kantuk pada malam hari, dengan tidak menggunakan medium komputer riba? Sulha mohon bantuan!

Semoga ALLAH memberkati kita semua.

Wallahu A'lam. ^^

4 comments:

  1. assalam akak !

    badan perlukan rehat. tidur la dlm 20 min kejap, then continue your study. kan lebih baik study dalam fresh mood rather than sleepy mood kan. :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbt.

    Take a nap for 10-15 minutes but make sure tak tido terus. some more, mandi segarkan badan or minum nescafe. Kalau saya, saya akan tido awal lebih kurang jam 10-10.30 pastu bangun jam 2.30 pagi. Solat malam+study sekali. :)

    Don't change your style if you find it works for you. Change it when you find it doesn't give you any benefits to achieve your goals. -SarahShukor

    All the best! Semoga Allah permudahkan urusan nusaibah. :)

    ReplyDelete
  3. Dr. Cardiothoracic; Waalaikumussalam. Yup! Harap dapat gunakan cara itulah. Sebab, biasanya 20 minit menjadi sampai azan Subuh!

    Syurga; :)

    Shakina; Waalaikumussalam W.B.T. Haha. I'm afraid I will. And for mandi, burrrr, winter is knocking the door. Alhamdulillah, disiplinnya awak! InsyaALLAH. Thanks for your opinion. :)

    ReplyDelete