Monday 12 September 2011

Syeikhah Facebook. Cakap tak serupa bikin.

Assalamualaikum W.B.T.

Suatu masa, di dalam kereta menuju ke Bangi.

"***, ana tengok status korang semua gempak-gempak, dengan hammasahnya, terasa kerdil diri ini."

"Alaaa, tu status je, luar lain."
"Ana rasa ana paling teruk antara kawan-kawan kita."
"Status tu nanti ALLAH S.W.T. akan tanya juga."

Au kama qulna.

Syeikhah Facebook makin ramai. Ada yang buat status untuk diri sendiri. Ada yang untuk menasihati. Teguran. Ada yang nak cerita tentang kehidupan.

Golongan yang paling kelakar ialah orang yang frust tengah meluahkan perasaan marahnya. "Eeee. Geram betul dengan dia tu! Bajetlah. Ko ingat aku suka sangat!" Hahaha. Dont reveal your stupidness okay. I dont think itu cara yang betul untuk meluahkan perasaan. Golongan gedik? Status itu tak memberi kebaikan kepada orang lain. Mungkin akan menambahkan umpatan? Orang lain yang tumpang berdosa.

Astaghfirullah Al Azeem
~

Pernah dengar sayings,"orang yang sedang marah-marah ialah orang yang menunjukkan kebodohannya"?

Adapun golongan syeikhah. Ada yang ana kenal. Ada yang ana tak kenal. Walau bagaimanapun, ana suka baca nasihatnya. Kata-katanya. Membuatkan kita berfikir. Dan sini terbahagi kepada dua.

Ada golongan yang ana kenal. Dan statusnya tak equivalent langsung dengan diri. Status berdegar-degar tapi tuannya suka menghina? Mulut lepas? Suka mengorek rahsia (the rimasest golongan) Di sini ada satu kemungkinan, mungkin nak nasihat diri sendiri sebab tu dia buat status macam tu. :) Ada juga syeikhah relax terlepas solat Subuh.

Status alim alimah ini akan menyebabkan orang pandang tinggi kat kita. Orang suka nak berkawan dengan kita. Tetapi, kita yang lebih kenal tuan badan, hanya boleh senyum sinis. Lebih-lebih lagi bila ramai like statusnya menyebabkan tuan badan berbangga mengatakan wahh ramainya orang like status aku! Malah ada yang terlebih memuji.

Namun, nasihatnya tetap suka dibaca. Banyak kata hikmah. Banyak kebaikan. Lebih baik bagi kita golongan pembaca, melihat apa yang ditulis, bukan siapa yang menulis. :) Golongan yang menulis pula bertanggungjawab dengan apa yang ditulis.

Apa yang palingg ana suka, orang yang bertindak dan berkata. Itulah yang terbaik. Itulah yang terbaik. Ada beberapa kawan ana macam tu dan ana sangat2 kagum. Terasa ana sangat hina. Of course ana memang hina. Haha. Ilmu seciput banding dengan mereka. Amal seciput. Semua seciput.

Berfikir sebelum bertindak, itulah yang terbaik. :)

* * *
Teringat first time datang Bangi. Time Umairah drive tawaf tempat tu berkali-kali melepasi guard! Bayangkan, dah lepas guard beberapa kali tapi rumahnya still tak jumpa. Malu. Mesti guard gelakkan. Haih, budak ni daripada Asar ke Maghrib dok pusing tempat sama. Dapat le rambutan free untuk berbuka.

Tulisan ini bergunakah?

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment