Wednesday 14 March 2012

Sharpen wisely.




Assalamualaikum W.B.T.

Alhamdulillah, tadi jumpa doktor gigi. Sangat pedih. Lebih 36 del. Eceh. Ana telah menjalankan root canal treatment, seperti yang diberitakan sebelum ini. Dan treatment itu telah menemui kegagalan. Failure. Dan pada akar gigi, terdapat nanah-nanah. Kalau gigi depan, nanah itu boleh dibuang melalui pembedahan. Gigi belakang?

I loveeee to buy activity books. Macam Sudoku, Brain Teasers, Kakuro, dll. I hope my brain work faster and more creative with these activities. Kalau lawan game dengan orang lain, laju sikit mindaku berjalan, InsyaAllah. I'm appreciating so much anugerah yang telah Allah S.W.T. bagi. To show my penghargaan, I must use it wisely and tidak terlibat dengan perkara haram.

BUT, buku-buku yang ana beli, jarang akan habis. Selalu ada excuses. Bukankah itu membazir? Bazir = Syaitan's friend! Tidak mahu yaaa kawan-kawan. Nanti dia tarik ke neraka.

Azam baru, ana akan berusaha untuk memanfaatkan buku-buku tersebut! Mungkin perlu ada jadual untuk lebih berdisiplin. Azam baru tak perlu tunggu awal tahun, birthday, setiap saat kita boleh sematkan azam baru. Ada sesetengah orang, kalau dia bangun dengan benda sedih or frustating, sepanjang hari dia akan sedih.

Nope, don't think that way! Setiap masa kita boleh berubah. Even 10 minutes before exam, masih boleh baca buku, masih boleh mengubah nasib, masih ada masa untuk mendapat jawapan yang betul. (Thats my way. Hehe. Walaupun ada banyak palar motivasi tidak menasihatkan membaca buku di saat-saat akhir.) Walaupun pagi frustating, kita terus tukar mood sendiri, terus set azam untuk memanfaatkan the rest of the day. Daripada hambar sepanjang hari, kan?

Jom asah minda. Jangan malas wahai saya. Man kasala, fasada.

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment