Thursday 4 October 2012

Zakat Selangor: Fasal 5

Assalamualaikum W.B.T.

Zakat Selangor: Fasal 5.

Bantuan Umum:
-> Sesiapa yang sudah mendapat bantuan, tidak kira mencukupi atau tidak, adalah dilarang untuk memohon.

Permohonan dibuat setelah melihat rakan MARA (SPT) di Iskandariah mendapat hampir 3 bantuan ekonomi. Laughed because too absurd. Siasatan yang dibuat nampaknya masih kurang menyeluruh. Pihak MARA tidak mempunyai masalah tentang perkara tersebut, namun berlainan dengan pihak zakat.

Kepada mereka yang berkenaan, silalah berfikir sejenak. Saya tidak mahu bercakap panjang, fikirlah. :)

Saya sangat menghormati mereka yang mematuhi syarat-syarat ini. Mereka ialah orang-orang yang jujur. Di sebalik kesusahan yang ada, mereka masih mampu untuk jujur. Tidak menggunakan jalan pintas. :)

Allahumma Inna Nauzubika Minal Kufri Wal Faqr.

Dalam sedar tidak sedar, ada beberapa penipuan yang telah disunnahkan (?). Haha. Sesuai ke? Maksudnya, orang tidak membantah penipuan tersebut. Betul tak?

1) Menipu timbangan beg sewaktu check-in kapal terbang. Saya pun pernah buat juga. HAHA. Evil laugh. Biasalah pelajar baru, banyak sungguh makanan dan barang-barang yang mahu dibawa. Biasalah pelancong, banyak betul souvenir yang dibeli. Lantas, kita pun mula mentransfer barang untuk kurangkan timbangan.

Penipuan dimansuhkan jika pihak pendaftar check-in setuju dengan berat itu. Masa pulang ke Malaysia pada tahun lepas, berat bagasi untuk Royal Jordanian=30 kg. Namun, berat bagasi saya=50 kg. :P Lebih 20 kg. Namun, Alhamdulillah lepas tanpa perlu helah.

2) Menipu umur untuk mendapat harga lebih murah. Cara-cara ini tidak boleh diaplikasi dalam kelurga kami kerana kami lebih tinggi daripada umur. Jauh lebih tinggi. :D Kalau tiket masuk Petrosains, jimat beberapa RM, kalau tiket kapal terbang?

3) Menipu bilangan penginap di hotel. Di luar negara, ada hotel yang tidak menggunakan konsep sebilik RM 250. Harga ialah per head T_T. Baru ingat nak sumbat ramai-ramai sebilik. Keke. Preferable, di luar negara, menginaplah di rumah student atau embassy (untuk bajet rendah seperti saya). Selepas kewangan kukuh nanti, InsyaAllah hotel 5 bintang.

Sekurang-kurangnya ia tidak melibatkan wang dan hak orang lain.

Wallahu A'lam. :)

2 comments:

  1. salam ziarah...
    mohon penjelasan tentang entry ini boleh?
    -__-

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam.

    Baik, InsyaAllah akan dijelaskan :)

    ReplyDelete