Thursday 11 October 2012

My Hero and Fa'run.

Assalamualaikum W.B.T.

Fa'run ialah kalimah bahasa Arab yang bukanlah membawa maksud Firaun. Tetapi, ini

Muka tikus memang begini jika dilihat secara dekat. Comel :D

Namun, kenapa saya beria-ia menghalau tikus ini keluar setelah dia masuk melalui tingkap bilik saya?

1) Tikus ialah sejenis haiwan perosak! Kalau ia kucing atau rama-rama atau kumbang, saya akan biarkan sahaja dia menikmati panorama bilik saya. Tetapi, tikus? Jika saya menunggu lama, mungkin pakaian saya akan berlubang.
2) Tikus membawa virus yang sangat berbahaya. Contohnya; Yersinia Pestis. Mortality 100%! Virus ini tidak menunggu lama. Selepas beberapa hari terkena jangkitan, seawal 36 jam atau lebih, pesakit akan meninggal dunia. (Kejap tak?) Istilah yang biasa digunakan, penyakit kencing tikus.

AMARAN: Jangan pandang remeh kepada secretions oleh tikus samada tahi, kencing dan lain-lain.

Sedang saya berehat sambil belajar bahasa,

"Trrrrrrrrr". Saya menoleh ke tepi, sang tikus sedang brek dan pusing ke belakang semula setelah menyedari saya melihatnya. Dari manakah dia datang? Saya tidak pula menjerit memberi signal, masa diragut pun saya tidak menjerit. Hanya terkesima, kerana saya tidak suka mendengar jeritan yang nyaring. Keke.

Tingkap bilik terbuka kecil. Saya positif ia datang dari situ memandangkan sudah tiada lubang lain. Atas sebab yang kedua, saya perlu menghalaunya dari bilik ini! Sang tikus menyusup ke bawah katil. Saya mengacahnya dengan penyapu serta menyembur dengan racun lipas, dengan harapan sang tikus akan sakit hidung membau bau racun tersebut dan berlalu dari bawah katil.

Alhamdulillah, taktik itu berhasil, dan sang tikus berlari menuju ke almari. Tidaaak! Bukan kerana pintu almari saya terbuka, tetapi kerana almari itu ...

Calling my superman. Mr. Husband to the rescue!

Saya mengacau suami saya yang baru balik dari Carrefour. Hehe. Sorry abang, walaupun abang letih, namun tikus ini perlu dibuang dengan segera.


Itu rak lima tingkat.

Seperti yang kamu lihat, almari ini besar dan berat. Sang tikus menyusup masuk ke bawah almari. Very challenging! Dengan kekuatan Encik Suami (riadah dekat gym kan), beliau mengalih rak buku dan almari, mengacah-acah tikus.

Dan setelah berpuluh-puluh minit... Alhamdulillah, berjaya menghalaunya melalui tingkap. Berpeluh!

Kami tutup tingkap rapat-rapat. :')


Ya Allah, berkatilah suamiku dan permudahkanlah urusannya di dunia dan akhirat. I'm proud and blessed with a strong husband. He is my hero!

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment