Sunday 7 October 2012

Flowers at Hibiya.

Assalamualaikum W.B.T.

Travelog Jepun 2.0. Alhamdulillah, tangan tidak malas untuk menaip. Walaupun sedikit buntu memikirkan tajuk yang sesuai. Err.

Kalau korang suka baca fakta, atau tahu sedikit tentang pengetahuan am, Jepun is the most expensive city in the world. Siapa yang second? Malaysia ada dalam senarai tak? Banyak soalan pula. Hehe. Kita mesti berilmu untuk berbicara :)

Harga hotel semalaman boleh membantutkan banyak aktiviti. Lainlah jika korang mempunyai pendapatan yang tinggi. Kalau pelajar seperti saya, sangatlah molek jika ada rakan sekolah atau ahli keluarga belajar atau bekerja di Jepun. Boleh tumpang-menumpang. Hehe. Waktu di sekolah, bahagikan awal-awal, awak negara ini, kita negara ini, boleh jimat duit dan bantu-membantu. Alhamdulillah, ayah saya bekerja di Jepun. Jadi, kos tempat tinggal, RM 0.

Dekat Paris, mungkin agak susah sedikit sebab ramai pelajar Malaysia berada di luar Paris. Waktu ini, boleh tinggal dekat hostel. Banyak je hostel yang reasonable harganya.

Alang-alang dapat menumpang rumah keluarga atau kawan, rajin-rajinlah membawa buah tangan atau benda yang jarang atau susah didapati di Jepun. Orang berbudi kita berbahasa :)


Pengangkutan utama di Jepun. Aliran tren yang cukup mantap menyebabkan berkurangnya bilangan kereta di atas jalan raya. Kami menggunakan this card;


Kad ini takde jimat ape pun. Macam touch n go. Jika berjalan banyak dalam sehari biasanya lebih 1000 yen. So, sehari RM 40 untuk transport dalam Tokyo. Jadi, tak untunglah kan kalau pakai kad ini untuk mereka yang mahu jalan banyak. Penyelesaiannya, ada kad one day pass dan round tour ticket. Rasanya, semua negara ada sistem sebegini. Malaysia adakah? Disebabkan bukan tourist, jadi tak pernah ambil tahu pun. Keh3. Pilih mana yang sesuai untuk perjalanan. :)  


Oleh kerana saya menyukai ketenangan, keindahan dan kehijauan, park adalah tempat yang sesuai untuk berkunjung.


Tak ingat pula ini batu apa. Batu berukir? Yang pasti bukan batu bersurat. Itu suami saya yang comel. Beliau boleh membaca tulisan Jepun :)


Malaysia ada 3 jenis. Jepun ada berapa jenis? Lambangnya sama, tapi ada nota pula kat situ. Sama seperti di United Kingdom, sampah rumah juga perlu diasingkan. Kalau kat UK, kena denda kalau tak asingkan. Di Malaysia, peraturan ini masih belum ketat lagi. Hmm. Sampah still berterabur kat rumah sampah.

Nurseri bunga.


Kena lintas guna lintasan kuda belang. Kalau tak, semua tengok nanti. Kena denda agaknya. Disiplin. Dan juga adab menaiki eskalator, sebelah kiri untuk berdiri dan sebelah kanan untuk berjalan. Biasanya orang akan berdiri sebelah kiri, so sebelah kanan kosong. Yet, diorang takkan berdiri sebelah kanan seperti di negara kita, sebab nanti menganggu orang berjalanlah kan. Diorang akan beratur panjang (sepanjang mana pun) dan tidak berebut untuk menaiki eskalator dan sebelah kanan eskalator akan sentiasa kosong kalau semua tidak mahu berjalan. Faham tak?


Malam hampir menjelma. Singgah solat di Masjid Salam. Jangan lupa solat walau apa pun jua keadaan. Biasanya di Jepun, mereka menggunakan tandas bidet. Semua tulis bahasa Jepun, bahasa Inggeris secebis pun takde? But, my husband kan know how to read. I asked him and he explained.

Jepun sangat cantik, Subhanallah :)

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment