Friday 6 January 2012

The Reasons.




Assalamualaikum W.B.T.

Hari ini hari ulang bulan perkahwinan ana yang ke 10. Alhamdulillah :) Semalam, Qarafi belanja makan. Tart telur, hadiah from me. Doakan kami selalu. Rakan Al Manar yang kahwin dua hari sebelum ana, sudah pun melahirkan anak pertama. Muhammad Faqih Muqaddam. Sangat comel and gemuks. Me? Haha.

"Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api neraka kecuali beberapa hari yang tertentu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu sudah mendapat janji dari ALLAH supaya (dengan itu) ALLAH tidak akan menyalahi janjiNYA, atau hanya kamu mengatakan atas nama ALLAH sesuatu yang tidak kamu mengetahuinya?" (Al Baqarah: 80)

Asbabun nuzul. Sebelum itu;

Tahukah anda apa itu asbabun nuzul? Asbab ialah kata jama', di mana mufradnya ialah as sabab. Ataupun bahasa Melayunya "sebab". Nuzul pula daripada perkataan na za la, which means turun. Jadi asbabun nuzul, sebab-sebab penurunan. Arabic is easy, InsyaALLAH :) Asbabun Nuzul termasuk dalam Ulum Al Quran. Nota; Ulum Al Quran termasuk dalam silibus Al Manar.

Jadi, kenapa ALLAH S.W.T. turunkan ayat tersebut?

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa di waktu Rasulullah S.A.W. sampai ke Madinah, kaum Yahudi berkata: "Umur dunia ini tujuh ribu tahun. Manusia diseksa tiap seribu tahun dari hari dunia ini sehari di Yaumil Akhir, sehingga jumlahnya hanya tujuh hari saja, dan setelah itu putuslah siksaan itu. Maka ALLAH S.W.T. turunkan ayat ini sebagai bantahan dan peringatan kepada orang-orang yang menganggap dirinya lebih tahu dari ALLAH S.W.T. (Diriwayatkan oleh At-Thabarani di dalam kitabnya Al-Kabir, demikian juga Ibnu Jarir, Ibnu Abi Hatim, dari Ibnu Ishaq dari Muhammad bin Abi Muhammad dari Ikrimah atau Sa'id bin Jubair yang bersumber dari Ibnu Abbas.)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahwa turunnya ayat ini sehubungan dengan ucapan kaum Yahudi yang berkata: "Kita tidak akan masuk neraka kecuali beberapa hari saja, selama kita menyembah anak sapi, yaitu empat puluh hari, sesuai dengan sumpah kita. Dan apabila telah habis empat puluh hari, putuslah siksaan terhadap kita." (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Ad-Dlahhak yang bersumber dari 'Ikrimah, Ibnu Abbas dan lain-lain.)

Setiap ayat Quran itu, pelbagai ilmu yang boleh kita dapat. Tajwid, tafsir, qiraat, asbab, ma'na, dll. Ana memang suka baca asal usul. Seperti asal usul negara Malaysia, sejarah nama Kampung Kolam, asal usul ayat Quran, kenapa orang Asia berkulit cerah, sejarah pemerintahan dunia, dll. Sejarah is seronok actually. Kan? Kan? Namun, buku teks sejarah telah menyebabkan ia tidak seronok. Tebal berperenggan sikit. Kurang menariks. Hihi. Banyak songeh.

Wallahu A'lam.

2 comments:

  1. wah2, font mcm dah senang skit baca je...hhe

    ReplyDelete
  2. Ais Batu Campur; Kenapa? Font dulu susah ke? :)

    ReplyDelete