Saturday 17 December 2011

Siapa banyak kesalahan lidah? Jom sedekah. ^^

In The Name of ALLAH S.W.T.
The Most Gracious and The Most Merciful.

Assalamualaikum W.B.T.

Lama tak menulis. Bagaimanakah skill penulisan? Adakah sudah berkembang? :)

Apabila kita bangun tidur, dari saat kita berkata-kata, maka peliharalah lidah kita. Lidah yang bermuscles, yang boleh kita gerakkan sendiri, bukan autonomic. Lidah itu, sama ada berkata perkara baik atau perkara buruk. Boleh mengungkap berjuta perkataan. Dan bermain dengan bermacam perasaan manusia.

Berusalah untuk diam jika;

Jika bercakap, tendency untuk tercakap lebih sangat tinggi. Contohnya, bila orang teruja tengok Galaxy kita, lantas bertanya, berapa? Kita pun jawab dengan kembang kempis; RM 3000. Cash! Actually, harganya RM 2800. Bukankah itu satu penipuan?

Jika bercakap, tercakap kurang pula. Dalam keadaan mendapat diskaun, harga RM 40 jatuh jadi RM 26. Apabila rakan bertanya, kita pun cakap, RM 25. Sebab nak dengar rakan cakap, "Wahhh murahnya. Pandainya anti cari!" Itu pun penipuan juga.

Adapun helah, bukanlah penipuan, melainkan hendak mengelat, tanpa menipu. Dalam keadaan kita nak ke wayang, kita pun cakap dekat ibu bapa, nak pergi beli Kinokuniya. Ye, kita memang ke Kinokuya, hanya sekadar masuk dekat bahagian stationary and keluar dekat bahagian display books. Masa selebihnya, kita ke Golden Screen Cinema.

Study group DoTa.

Jika bercakap, tendency untuk menghina sangat tinggi. Apabila kawan kita tasmi' dan tiba-tiba dia tak ingat, kita pun cakap,"Anti ni tak murajaah ke? Juzu' depan-depan kot. Takkan dah lupa." Gelak-gelak sikit. Okay, blank tu boleh datang bila-bila masa. Ada hati yang terasa. Itu kuasa ALLAH S.W.T. "Apalah SR ni, tak buat kerja." Shoutmix MumtazBazz antara paling tak matang. Haha. Apabila anda menjadi ketua, baru anda merasa. Jika berbeza pendapat, kita raikan pendapat masing-masing. Jangan nak paksa orang terima pendapat kita. Yang tak banyak ilmu ini.

Jika bercakap, sangat suka untuk mengata apabila tuannya tiada, ghibah. "Ehh dia tu, mulut selalu berbau. Tak gosok gigi ke. Buat sakit hidung je." Ana paling kelakar dengan sifat mengumpat, mulut terherot berot mengata. Macam kaum perempuan bercakap tepi tangga. Terpecik saliva. Kih3. Tak malu ke?

Jika bercakap, hidung terlebih tinggi. Mempamerkan segala harta yang dia ada. Padahal, ada lagi yang lebih kaya daripadanya. Boleh pula nak senyap je. Takde nak kecoh-kecoh. Ada orang banyak simpanan, berjuta-juta, rumah biasa je, tak besar mana, Alhamdulillah, tak hutang. Beli kereta pun cash. Ada orang rumah besar, kereta banyak, tak berhutang juga, namun simpanan kurang banyak dari contoh pertama tadi. Orang pertama menyimpan, orang kedua membeli, hakikatnya sama banyak je duit. Kot kot ada gempa bumi, boleh bina banglo lagi satu. Ada orang harta banyak, 70% disumbangkan kepada Islam, 30% diambil kepada diri sendiri and keluarga. So, jangan berlagak sangat kawan-kawan.

Jika bercakap, jenis terlepas rahsia. Ooopss. Eh anti-anti, jangan cakap kat orang. Kejap lagi, kawan dia tercakap. Last sekali, dah jadi cycle. Kembali ke mulut asal. Sah-sah kena label mulut tempayan. Tidak amanah. Ana paling malu dengan dua label ini, mulut murai and mulut tempayan. Ana akan berusaha untuk menghindarinya. Kalau kawan ana cakap, ana ni orang mulut murai. Ana jadi segan. Berazam tak nak berkata-kata selama seminggu. Mulut tempayan lagi memalukan. Mari kita berusaha menjaga rahsia!

Jika anda tergolong dalam golongan ini, maka marilah kita berusaha untuk diam. Fal Yaqul Khairan Au Liyasmut. Pertama, cakaplah perkara yang baik. Kalau tak boleh bercakap benda baik. Pilihan kedua, diam.

Rasulullah S.A.W. telah mengingatkan umatnya, supaya, siapa yang banyak mengutuk, menyumpah, untuk banyak beristighfar dan bersedekah.

Peringatan untuk ana terutamanya, dan kita semua yang terlupa.
Jom istighfar dan sedekah!

Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment