Friday 3 August 2012

Tramco yang ...

Assalamualaikum W.B.T.

Bertarung dengan diri sendiri is a real battlefield.

Kisah ini sudah lama, berlaku pada bulan lepas, beberapa hari sebelum ana balik Malaysia. Tetapi, masih dan perlu, untuk dicerita sebagai pengajaran kepada yang lain. Kisah seram, kekejaman dan kezaliman bangsa Arab. Hahaha. Macam dituju kepada semua? Tidak, hanya segelintir bangsa Arab.

Segelintir yang menyalahkan kerajaan atas siapa mereka pada hari ini. Kerajaan Mubarak memang mengaut wang. Tetapi, diri sendiri tidak memainkan peranan?

Adik ana akan terbang dari Mesir ke Malaysia, menaiki pesawat yang berlepas dari Iskandariah. Jadi, kami berempat, ana, suami, bersama kawan sebatch, Encik Raj dan Encik Zai pergi ke Kaherah sambil membeli pakaian di Hussin, tempat yang penuh sesak (jalan satu lane dengan kenderaan beribu). Tiket tren pada waktu tersebut habis. Biasanya, tiket jarang habis walaupun beli lima minit sebelum. Mungkin kerana cuti universiti.

Kami membeli tiket tren awal, yelah, nanti habis kalau beli lambat. Sampai di Kaherah, dengan terik mentari yang memberi Vitamin D yang melimpah ruah, tolong Encik Calcium :), terus ke stesen tren untuk membeli 5 keping tiket. Sekeping berharga LE 35. Orang Arab yang hobinya mengehon kereta, sangat menguji kesabaran. Tidak pernah satu saat pun takde hon! Hon jadi halwa telinga agaknya. Kalau mereka Malaysia, mungkin rasa sebanyak tekanan sebab tak boleh hon sesuka hati di jalan raya. Hahaha. Sebagai protes, ana menutup telinga dengan semangatnya di hadapan mereka.

Dan kerana Tuhanmu, bersabarlah :)

Usai makan di restoran favourite yang baru didiscover, restoran Nil di Seksyen 7, Bandar Nasr, sebuah restoran Thailand, makan sampai tercekik sebab perlu pantas, kami bersama Jijah (adik ana) bertolak ke stesen keretapi 45 minit sebelum tren bertolak. Biasanya perjalanan dalam 15-20 minit sahaja. Tak sangka pula jem melampau sampai hampir 2 jam. Jadi, ya, kami terlepas tren, first time terlepas!

Tiket tren pada waktu berikutnya sudah habis. Resort terakhir, tramco. Tramco ini sebenarnya sangat laju, seperti mahu terbang! Cuma tren lebih selesa kerana jam keretapi tidak mungkin berlaku, tempat duduk lebih luas, boleh ke sana dan ke sini, membeli makanan dan minuman serta tandas yang. Err.


Dan di sini, bermulalah episod ngeri. Yang menyebabkan ana menjadi trauma menaiki tramco! Menjadi tidak mahu pergi ke Kaherah! Walaupun kaya dengan jubah-jubah yang cantik dan murah, kain-kain dan pakaian yang sangat menguntungkan, tetapi ia sangat sesak! Sesak is a NO (pembaziran masa yang melampau) melainkan ada public transport yang tidak beroperasi di atas jalan raya. Tidak kisahlah jalan air mahupun jalan keretapi, I'm okay with it :)

Antara syarat utama pada musim panas berpeluh untuk menaiki tramco, aircond mestilah dalam keadaan baik. Kesian para penumpang tramco sebelum ini, sebab hanya kami orang depan sahaja yang dapat merasakan penghawa dingin berderu-deru! Haha. Sangat kejam. :P Sangat nyaman sekali, Alhamdulillah. Kasihan sungguh melihat orang belakang berpeluh-peluh. Ternyata keputusan untuk duduk di situ sangat tepat. Kalau tidak, ana terpaksa menadah telinga mendengar bebelan dan rungutan yang istiqamah daripada suami.

Pak cik pemandu kata, aircond is okay! Sangat baik! Alhamdulillah, syarat pertama sudah lepas. Namun, ada satu perkara yang kami TERambil ringan. Harga tambang. Korang jangan samakan orang Arab dengan orang Europe. Jauh beza! Orang Europe jauh lebih baik dan berdisiplin. Namun, orang Paris mungkin ada sedikit persamaan dengan Arab.

Berikut ialah kejadian ngeri yang telah berlaku:

1) Beberapa kali, sepanjang perjalanan, kami menyuruh pak cik memasang aircond. Namun, beliau tidak memasang sehingga ke akhirnya! Alhamdulillah, angin malam sangat sejuk dan nyaman. Tidak bahang macam angin pagi.

2) Beliau tiba-tiba berhenti di tengah jalan, dan tiba-tiba meminta penumpang membayar harga tambang dengan kenaikan sebanyak LE 10! Normal LE 25. Tetapi, dia meminta LE 35. Teringat peristiwa seorang rakyat Malaysia meninggal (baru sahaja dalam sehari dua) kerana terjun daripada tramco setelah diacukan dengan pisau. Orang Arab tak boleh bergaduh sangat dengan mereka, sebab pisau sudah menjadi rakan karib! Sikit-sikit nak acu pisau, sikit-sikit nak tikam. Dekat ER penuh dengan kes tikam-menikam.

Ramai penumpang yang enggan membayar dengan harga tersebut. Maka, bermulalah perang mulut yang sangat dahsyat. Errrghh. I just want to cry and suruh semua diam. Mula-mula pak cik cakap LE 25, then tiba-tiba LE 35. Dan siap bersumpah atas nama Allah S.W.T., yang dia tak cakap pun LE 25. Penumpang bergaduh dengan pak cik, sama-sama bertengking, sama-sama enggan membayar. Dan tramco tidak bergerak dalam masa yang lama. Ana yang mahu perjalan diteruskan, just bayar dengan harga tersebut, nanti kena tinggal dekat padang pasir!

Dalam van, kedengaran bacaan Al Quran surah As Saff.


" Wahai orang-orang yang beriman, kenapa kamu berkata apa yang kamu tidak buat?!"

Warning keras daripada Allah S.W.T. Dan pak cik menslowkan volume selepas itu. Tergetar hatinya, mungkin?

3) Sampai di satu tempat yang tidak diketahui, pak cik pun berhenti. Okay, sudah sampai, semua turun sekarang. What?! Tempat ini ana tak pernah pergi pun. Tak pernah nampak pun. Jauh sungguh dari tempat kami tinggal. Jauh sungguh dari Mahattah Misr mahupun Mauif Gadid! Waktu tu sudah 1 pagi agaknya. Encik Zai yang nampaknya sudah tidak dapat bersabar mula memegang baju pak cik tersebut, nampaknya pergaduhan akan bermula! Ana amat berharap pak cik ditumbuk oleh rakyat sekeliling dan ana sukarela untuk join pergaduhan tersebut. Namun, beliau melepaskan pegangannya, masih cuba untuk bersabar mungkin.

4) Untuk ke Mahattah Misr, perjalanan masih jauh, seorang pak cik offer sebuah tramco ke tempat tinggal kami, dan setelah dibahagikan, dibayar dalam LE 12 seorang (kalau tak silap). Hai, still fishy maaa. Kami bertanya pak cik tramco lain. Cis, rupanya LE 2 sahaja! Ada Arab jujur, ada yang tidak. Namun, maaf, setakat yang ana jumpa, sungguh ramai yang tidak, tahap yang jika terjumpa yang jujur, rasa mahu menangis kegembiraan, kerana golongan in sangat rare.

5) Sampai ke rumah kawan dalam pukul 2 pagi. Bangunan berkunci, dan ana tidak punya kunci tersebut, hilang dipinjamkan.

Perlukah ana menaiki tramco selepas ini? Ana amat berharap orang Arab mencontohi sifat orang Ireland, orang United Kingdom. Sangat indah. Setuju dengan kata Ustaz Hasrizal mengenai mereka.

Wallahu A'lam.

4 comments:

  1. sebab tu la sampai sekarang skeptik tarhadap arab tu susah nak hilang.

    lepastu suruh mendekati arab demi bahasa. ceh! ingat mudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hazen; Rasa sangat terharu pergi ke Ireland dengan sikap mereka. United Kingdom juga T_T.

      Antara penyakit kronik Arab; Berbohong.

      Delete
  2. mana-mana tempat mst ada yang baik dan kurang baik..
    pengalaman mentamadunkan kita..

    macam mana pula dengan kisah pelajar Malaysia yang b ergaduh smpai mati tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahidah; Huhu. Takut akhlak semakin hilang dengan perangai mereka. Daripada penyabar jadi pemarah T_T. Wal Iyazu Billah. Pelajar Malaysia yang mana dimaksudkan? Yang dalam cerita di atas ke?

      Delete